• E-learning E-learning
  • +48 12 307 04 16
  • Wybierz miasto: Kraków

Coworking a BHP

22.02.2019

Coworking a BHP

Miejsca pracy z roku na rok ulegają zmianie. Po zamkniętych, małych biurach nastała moda na duże przestrzenie i tzw. open space, dziś coraz więcej osób decyduje się na wynajmowanie biurek w strefach coworkingowych. Jak do nowej mody mają się przepisy BHP?

Czym jest coworking?

To profesjonalnie urządzone przestrzenie biurowe, w których można wynająć biurko na określony czas. Może być to rezerwacja na tydzień, może być to najem długoterminowy, na przykład na cały rok.

W przestrzeni coworkingowej spotyka się kilkadziesiąt osób, które nie pracują w tej samej firmie, niejednokrotnie wykonują nawet zupełnie inne zawody, łączy je jedynie fakt, że wynajmują biurka obok siebie. Jest to rozwiązanie idealne dla osób, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, ale nie mają warunków na urządzenie gabinetu w domu. Mogą wynająć miejsce w centrum coworkingowym nie tylko po to, aby mieć gdzie rozłożyć laptopa i dokumenty, ale również z myślą o zapraszaniu kontrahentów do profesjonalnie prezentującego się biura.

Różnorodność panująca w przestrzeni coworkingowej sprzyja rozwojowi, zawieraniu nowych znajomości, wymianie informacji i poglądów. Jest to więc popularne rozwiązanie wśród freelancerów oraz osób pracujących w branżach kreatywnych. Wynajem pojedynczego biurka to nie jedyna opcja, zdarza się, że firmy rezerwują całe przestrzenie.

Skąd taka moda?

Idea coworkingu przywędrowała do nas z zachodu. Pierwsze miejsca, w których ludzie mogli spotykać się, aby wspólnie pracować, powstawały w latach dziewięćdziesiątych. Rozkwit komercyjnych biur nastąpił po 2005 roku. Już w 2016 roku było ich w Polsce ponad 100, obecnie ich lista rośnie w bardzo szybkim tempie. We wszystkich większych miastach oferta biur coworkingowych jest szeroka. O popularności takich rozwiązań świadczy fakt, że w niektórych obiektach trzeba zapisywać się na listę oczekujących, ponieważ wszystkie biurka są zajęte.

Co z zasadami BHP?

Informacja o konieczności przestrzegania zasad BHP jest zawarta w regulaminie danej przestrzeni coworkingowej. Ponieważ są to profesjonalnie przygotowane biura, ich projektanci nie mogą zapomnieć o ergonomii pracy. Odpowiednie ustawienie biurek i krzeseł ma wpływ nie tylko na wygodę, czyli zadowolenie klientów, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo pracy. Standardowe wyposażenie stref coworkingowych obejmuje sprzęty takie jak: drukarki, skanery, niszczarki. W biurach znajdują się również aneksy kuchenne i pokoje przeznaczone do odpoczynku. Oznacza to, że do wszystkich oddanych do użytku sprzętów, właściciel obiektu powinien zlecić sporządzenie instrukcji BHP. Powinien również zadbać o bezpieczeństwo przeciwpożarowe – niezastawione drogi i wyjścia ewakuacyjne oraz odpowiednie oznaczenia. W przestrzeni coworkingowej nie może zabraknąć również apteczek.

Kto odpowiada za bezpieczeństwo?

Za bezpieczne i ergonomiczne wyposażenie przestrzeni coworkingowej oraz panujący w niej porządek odpowiada właściciel obiektu, za odpowiednie użytkowanie sprzętu i przestrzeganie zasad BHP – klienci, którzy korzystając z tego rodzaju usługi, zgadzają się na przestrzeganie regulaminu. Nie zwalnia to z obowiązku szkoleń BHP – przebywający w niej pracownicy, choć zatrudnieni w różnych firmach, powinni mieć ważne szkolenia, czego dopilnować muszą ich pracodawcy.

Coworking to stosunkowo nowe rozwiązanie, w związku z tym, wraz z jego rozwojem, z pewnością zostaną wypracowane nowe procedury.

Coworking a BHP
ocena: 5, głosy: 1

Podobne wpisy

Firmy współpracujące