• E-learning E-learning
  • +48 12 307 04 16
  • Wybierz miasto: Kraków

Ile kosztuje pracodawcę 𝘇𝗲𝘀𝘁𝗿𝗲𝘀𝗼𝘄𝗮𝗻𝘆 𝗽𝗿𝗮𝗰𝗼𝘄𝗻𝗶𝗸

07.09.2018

stres-pracownik

Na naszym blogu pisaliśmy już o tym, że stres jest nieodłącznym elementem pracy biurowej. Trudno wskazać zawód, który jest całkowicie wolny od stresu. Czy to oznacza, że pracodawcy powinni rozłożyć ręce i uznać, że niewiele mogą zrobić z tym problemem? Odpowiedź brzmi: nie! Taka postawa się nie opłaca – jasno wskazują statystyki. Dlaczego stres w miejscu pracy oznacza straty dla pracodawcy? Między innymi na to pytanie odpowiadamy w poniższym artykule.

Co powoduje stres w pracy?

Główną przyczyną stresu w pracy jest przeciążenie. Wyróżnia się jego dwa rodzaje: ilościowe oraz jakościowe. Pierwszy dotyczy natłoku pracy fizycznej czy też umysłowej. Drugi z kolei występuje wtedy, gdy zadania do wykonania są wyjątkowo trudne, czasochłonne i wymagają bardzo dużego skupienia. Świadomość, że najmniejszy błąd może pociągnąć za sobą ogromne konsekwencje wytwarza przeciążenie jakościowe. Stres w miejscu pracy może powodować również niedociążenie jakościowe, czyli zadania poniżej możliwości, wykonywanie prostych oraz monotonnych czynności. Kolejnym rodzajem stresu jest chaos informacyjny – gdy pracownik nie wie jaka jest jego rola w firmie, czy jego zatrudnienie jest pewne i stabilne.

Stres w pracy - L4 na dłużej

Pracownik, który z powodu choroby nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków, może liczyć na wynagrodzenie chorobowe. To gwarantuje mu obowiązkowe ubezpieczenie społeczne. Jeśli jego zły stan zdrowia się przedłuża, przysługuje mu zasiłek chorobowy. Przez 33 dni w roku kalendarzowym świadczenie finansuje pracodawca, następnie świadczenia wypłacane są przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Według statystyk Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jeden pracownik przebywa na L4 średnio kilkanaście dni w roku. Każdy taki dzień to niedogodności i straty dla pracodawcy. Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadził w Polsce badania, z których wynika, że w 2013 roku pracownicy z powodu stresu opuścili około 78 000 dni roboczych. Brytyjska organizacja Health and Safety Executive szacuje, że ok. 45% absencji pracowników może być spowodowane stresem związanym z pracą.

Stres w pracy — skutki

W medycynie mówi się o psychosomatycznym podłożu rozwoju chorób. To właśnie nieumiejętność radzenia sobie z negatywnymi emocjami może przyczyniać się do rozregulowania układu hormonalnego i autoimmunologicznego. Na liście chorób, do rozwoju których przyczynia się stres, znajdują się m.in.:

  • infekcje i stany zapalne,
  • różnego rodzaju dolegliwości bólowe (głowy, kręgosłupa, mięśni i ramion),
  • problemy z zasypianiem,
  • dolegliwości żołądkowo-jelitowe,
  • obniżenie płodności,
  • choroby autoimmunologiczne.

Koszty, które ponosi pracodawca są realne

Ciągły stres wpływa na wyniki osiągane przez pracowników i może przyspieszać występowanie tzw. wypalenia zawodowego. Osoba zatrudniona stopniowo traci satysfakcję z wykonywanej pracy, motywację i zaangażowanie, co w konsekwencji prowadzi do większej rotacji na danym stanowisku. Koszty dla pracodawcy są spore – należy tu wliczyć badania lekarskie i szkolenia niezbędne przy zatrudnianiu pracownika oraz wynagrodzenie za tygodnie, w trakcie których nowa osoba dopiero wdraża się w swoje obowiązki. Nadmierny stres może również prowadzić do wzrostu liczby wypadków przy pracy oraz pogorszenia stanu zdrowia zatrudnionych osób.

Polacy skarżą się na stres częściej niż inne nacje

Wniosek, że Polacy są zestresowani o wiele częściej niż inne narodowości, wynika z raportu The Workforce View in Europe 2017, który został przeprowadzony na zlecenie Automatic Data Processing przez niezależną agencję badań rynku Opinion Matters. Na pytania zadane w ankiecie odpowiedziało blisko 10 000 respondentów z ośmiu krajów europejskich – w tym Polski. Wyniki nie są optymistyczne – 22% naszych rodaków przyznaje, że codziennie doświadcza stresu w miejscu pracy. To aż dwa razy więcej niż obywateli Hiszpanii. Ponadto blisko połowa ankietowanych deklarowała, że odczuwa stres w pracy często lub bardzo często. Na negatywne emocje bardziej podatne są kobiety niż mężczyźni.

Stres w pracy - jak z nim walczyć?

Stres w pracy to zdecydowanie negatywne zjawisko, któremu należy przeciwdziałać. W jaki sposób?

  • Przestrzegaj zasad bhp

Zmniejszenie hałasu, dostosowanie temperatury, pozbycie się drażniących zapachów, lepsze zabezpieczenie przestrzeni roboczej może znacząco wpłynąć na obniżenie stresu. Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa oraz komfortu pracy ma tutaj kluczowe znaczenie.

  • Buduj strefy relaksu

Jak zwalczać stres w pracy biurowej? Właściwą odpowiedzią jest inwestycja w wygodne siedzenia, strefy relaksu, czyli tak zwane chilloutroomy. Ponadto warto zastanowić się jak zorganizować wykonywanie poszczególnych zadań, aby wszyscy czuli się z nimi dobrze. Zachowanie work-life balance oraz dobrej atmosfery w biurze skutecznie obniża stres, a dzięki temu pracownicy pracują efektywniej i są bardziej kreatywni.

  • Działaj czynnie przeciwko mobbingowi

Stwórz politykę antymobbingową, która będzie obowiązywała na terenie Twojego zakładu pracy. Jeżeli jesteś ofiarą  mobbingu w pracy możesz zwrócić się o pomoc do inspekcji pracy lub też stowarzyszeń antymobbingowych.

Podsumowanie – jak panować nad stresem w pracy?

Statystyki te pokazują, że długotrwałe narażanie pracowników na stres może przynosić pracodawcom spore straty, dlatego warto pomyśleć o zapobieganiu tego negatywnego zjawiska. Przestrzeganie zasad bhp, budowanie strefy relaksu oraz działania przeciwko mobbingowi to dopiero wstęp. Warto poznać techniki panowania nad stresem i samodzielnie mu zapobiegać. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat, czytaj regularnie naszego bloga. W kolejnych artykułach poruszymy tę tematykę.

Ile kosztuje pracodawcę 𝘇𝗲𝘀𝘁𝗿𝗲𝘀𝗼𝘄𝗮𝗻𝘆 𝗽𝗿𝗮𝗰𝗼𝘄𝗻𝗶𝗸
ocena: 5, głosy: 3

Firmy współpracujące