• E-learning E-learning
  • +48 12 307 04 16
  • Wybierz miasto: Kraków

Ile kosztuje pracodawcę zestresowany pracownik

07.09.2018

stres-pracownik

Na naszym blogu pisaliśmy już o tym, że stres jest nieodłącznym elementem pracy biurowej. Trudno wskazać zawód, który jest całkowicie wolny od stresu. Czy oznacza to, że pracodawcy powinni rozłożyć ręce i uznać, że z tym problemem niewiele mogą zrobić? Jak pokazują statystyki, taka postawa może się nie opłacać. Dlaczego stres w miejscu pracy oznacza straty dla pracodawcy?

Polacy skarżą się na stres częściej, niż inne nacje

Niestety, w tej kwestii jesteśmy w czołówce Europy. Warto przytoczyć wnioski z raportu  The Workforce View in Europe 2017, który został przeprowadzony na zlecenie Automatic Data Processing przez niezależną agencję badań rynku Opinion Matters. Na pytania zadane w ankiecie odpowiedziało blisko 10 000 respondentów z ośmiu krajów europejskich – w tym Polski. Wyniki nie są optymistyczne – 22% naszych rodaków przyznaje, że codziennie doświadcza stresu w miejscu pracy. To aż dwa razy więcej, niż obywateli Hiszpanii. Ponadto blisko połowa ankietowanych deklarowała, że odczuwa stres w pracy często lub bardzo często. Na negatywne emocje bardziej podatne są kobiety, niż mężczyźni.

Realne koszty, które ponosi pracodawca

Ciągły stres wpływa na wyniki osiągane przez pracowników i może przyspieszać występowanie tzw. wypalenia zawodowego. Osoba zatrudniona stopniowo traci satysfakcję  z wykonywanej pracy, motywację i zaangażowanie, co w konsekwencji prowadzi do większej rotacji na danym stanowisku. Koszty dla pracodawcy są spore – należy tu wliczyć badania lekarskie i szkolenia niezbędne przy zatrudnianiu pracownika oraz wynagrodzenie za tygodnie, w trakcie których nowa osoba dopiero wdraża się w swoje obowiązki. Nadmierny stres może również prowadzić do wzrostu liczby wypadków przy pracy oraz pogorszenia stanu zdrowia zatrudnionych osób.

Dłużej na L4

Pracownik, który z powodu choroby nie jest w stanie wykonywać swoich obowiązków, może liczyć na wynagrodzenie chorobowe, co gwarantuje mu Kodeks Pracy. Jeśli jego zły stan zdrowia się przedłuża, przysługuje mu zasiłek chorobowy. Przez 33 dni świadczenie finansuje pracodawca, następnie pieniądze mogą być wypłacane z ubezpieczeń społecznych. Według statystyk Centrali Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jeden pracownik przebywa na L4 średnio kilkanaście dni w roku. Każdy taki dzień to niedogodności i straty dla pracodawcy.

W medycynie mówi się o psychosomatycznym podłożu rozwoju chorób. To właśnie nieumiejętność radzenia sobie z negatywnymi emocjami może przyczyniać się do rozregulowania układu hormonalnego i autoimmunologicznego. Na liście chorób, do rozwoju których przyczynia się stres, znajdują się m.in.:

  • infekcje i stany zapalne,
  • różnego rodzaju dolegliwości bólowe (głowy, kręgosłupa, mięśni i ramion),
  • problemy z zasypianiem,
  • dolegliwości żołądkowo-jelitowe,
  • obniżenie płodności,
  • choroby autoimmunologiczne.

 

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przeprowadził w Polsce badania, z których wynika, że w 2013 roku pracownicy z powodu stresu opuścili około 78 000 dni. Brytyjska organizacja Health and Safety Executive szacuje, że ok. 45% absencji pracowników może być spowodowane stresem związanym z pracą.

Statystyki te pokazują, że długotrwałe narażanie pracowników na stres może przynosić pracodawcom spore straty, dlatego warto pomyśleć o zapobieganiu – przeciwdziałaniu mobbingowi i budowaniu przyjaznego i bezpiecznego miejsca pracy.

Ile kosztuje pracodawcę zestresowany pracownik
ocena: 5, głosy: 3

Podobne wpisy

Firmy współpracujące